maandag 21 januari 2013

Mijn Hobby of hoe het jaren geleden begon.


Mijn Hobby of hoe het jaren geleden begon.

Geplaatst door: 01/10/2007
Mijn Hobby
Mijn hobby is geschiedenis in het algemeen en archeologie in het bijzonder.
De belangstelling is gewekt op 14-jarige leeftijd na het lezen van een boek
"HET AVONTUUR VAN DE ARCHEOLOGIE",
over de archeologische ontdekkingen van Heinrich Sliemann in het verre Turkije van o.a. de legendarische stad Troye en de schattten van Priamos.Troje1
Heinrich Sliemann droomde in zijn jeugd al van het ontdekken van schatten. Zijn vader vertelde hem verhalen over de Trojaanse oorlog en over de Griekse mythologie.
Troje2 Plaats waar de schat van Priamos is gevonden
Deze verhalen hebben hem nimmer losgelaten en later is hij dan ook met succes op zoek gegaan naar de stad Troye zoals die beschreven werd in de verhalen van Homerus over het oude Griekenland en Turkije.
Troje3het paard van Troje.
Ik vroeg mij af of er in het Land van Cuyk ook sporen van oude bewoningen te vinden zou zijn.
In gedachten ging ik door het Land van Cuyk op pad om sporen te zoeken naar oude beschavingen.
Dit begon met het zoeken naar de bekende pijpenkoppen Pijpjes
tijdens het uitlaten van de hond op de akkers (Landesaufnahme)langs het Winkelpad achter het Weijerbos te Boxmeer. Hier verzamelde ik mijn eerste "schatten".
Mijn oom, die reeds lang met archeologie bezig was, bewonderde mijn vondsten en versterkte daardoor mijn exploratiedrang.Akkers
Hij wees mij er op ook op zoek te gaan naar sporen uit de vroegste periode van bewoning en wel sporen uit de Steentijd, de tijd dat gebruiksvoorwerpen alleen uit steen bestonden.
Als spoedig kon ik hem de eerste vondsten laten zien.
Vuursteen voorbeeld van vuursteen vondsten
In die tijd begon de belangstelling voor de archeologie pas goed serieuze vormen aan te nemen.
De uitbreiding van mijn hobby bestond in het bezoeken en naspeuren van bouwterreinen ten behoeve van wegenaanleg en woningbouw. Spoedig kwamen dan ook de eerste sporen te voorschijn uit de IJzertijd en wat later ook de Romeinse tijd en de Middeleeuwen.
Om het materiaal, dat gevonden werd, goed te kunnen determineren, werden lezingen en musea bezocht. Later volgde de aanschaf van boeken en de aanmeldingen van lidmaatschap bij verschillende verenigingen. Awn


Naar aanleiding van krantenartikelen in de Gelderlander en het Boxmeers Weekblad over de onderzoekingen en ontdekkingen van de heer Jan Koeling uit Cuijk werd met laatst genoemde kontact opgenomen. Daarna ben ik met hem vele jaren op onderzoek uit geweest in de Gemeente Boxmeer en Cuijk. Hierdoor had ik een kundige leermeester die mij heel wat geleerd heeft. Later kwam er ook veelvuldig kontact met beroepsarcheologen o.a de toenmalige Provinciaal Archeoloog van Brabant, Dhr. P. Verwers.
Alle vondsten werden beschreven en opgeslagen bij mij thuis. Na verloop van tijd werd dit een dergelijk groot depot dat het een niet onbelangrijk deel van het huis in beslag nam.
Op de school, waar ik werkte, werd een geschikte opslagruimte gevonden.
Heel wat dozen stonden hier goed opgeborgen, het resultaat van jaren lang speurwerk. Intussen heb ik 7 jaar geleden ik de hele zaak weer moeten verhuizen. Het zou een goede zaak zijn deze spullen in een depot, behorende bij een toekomstig museum in Boxmeer, op te slaan.
De vondsten, van schalen tot potten en pannen, van botten tot vuursteen, enz. vertegenwoordigen alle tijdvakken. De mooiste vondsten bevinden zich op onze zolder en staan overzichtelijk opgesteld in vitrines.
In het begin van de jaren tachtig kon ik mijn hobby voor een belangrijk stuk uitbreiden met de aanschaf van een metaal detector. M6 Met behulp van zo’n apparaat ben je in staat allerlei soorten metaal op te sporen.
Voor mij was het aflopen van akkers in al die jaren een groot voordeel. Ik had reeds veel vindplaatsen. Nu was ik ook in staat om veel munten en andere zaken op te sporen. Deze munten vormen een duidelijk bewijs van de tijdsperiode, door de aanwezigheid van afbeeldingen van keizers en jaartallen op de munten. Alle denkbare gebruiksvoorwerpen en materiaal uit bijna alle tijdvakken is met behulp van de detector aan het licht gekomen.
Voor meer inlichtingen kunt U terecht bij Dick Reijnen.
HEINRICH SCHLIEMANN
Schliemann
In 1870 ontdekte de Duitse archeoloog Henrich Schliemann (1822-1890) in het huidige Turkije de plaats waarin de oudheid de stad Troje heeft gelegen. Hij ontwierp grondregels voor het opgraven,waarvan nauwkeurig aantekeningen maken er een was. Toch hield hij zich niet altijd aan zijn eigen regels. Enkele voorwerpen gingen zelfs verloren, omdat hij te haastig jacht maakte op kunstschatten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten