Hoe wordt je archeoloog??
Geplaatst door: dickreijnen 18/10/2008Hoe word je archeoloog?
info van de website: www.museumkennis.nl
……………………………………………….
Het takenpakket van een archeoloog kan nogal verschillen. Luchtig gekleed en lekker in de zon voorzichtig iets bijzonders blootleggen, dat is wat veel mensen zich vaak voorstellen. De werkelijkheid kan ook anders zijn, bijvoorbeeld in de klei en in de regen naar iets zoeken dat er niet (meer) is. Of een gemeente helpen bij het maken van plannen voor nieuwe woonwijken, waar archeologische vondsten onder liggen. Of minuscule zaadjes bestuderen door een microscoop. Misschien wel vondsten beheren en tentoonstellingen maken in een museum.
Taken
Een archeoloog kan met een opgraving de bodem onderzoeken op sporen van mensen van lang geleden. Voordat hij op zoek gaat, kijkt hij op kaarten hoe de geologie van het gebied eruit ziet. De ondergrond zegt veel over hoe het daar vroeger was; nat of droog, hoog of laag, misschien wel aan een rivier? Soms worden er eerst grondboringen verricht; met een soort grote appelboor worden dan diepe bodemlagen omhoog gehaald. Het is ook belangrijk te weten of er in de buurt al eerder archeologische vondsten gedaan zijn, bijvoorbeeld door amateur-archeologen op een pas geploegde akker. De ploeg haalt wat dieper zit naar omhoog.Roy aan het schaven, de graafmachine is niet te missen
Een opgraving kun je maar één keer doen, omdat je alles weg graaft. Wat dan overblijft zijn zakken met vondsten, fotos en tekeningen. Het is belangrijk om alles wat je doet en ziet tijdens de opgraving goed vast te leggen. Een archeoloog moet bijvoorbeeld alles inmeten. Heel Nederland is in vakjes verdeeld en binnen die vakjes is weer een onderverdeling (coxf6rdinaten) aangebracht. Door die coxf6rdinaten mee te geven aan de vondsten is precies bekend wat waar gevonden is. Ook moet hij kunnen tekenen en fotograferen en verstand hebben van geologie; in welke laag ligt iets en hoe oud is die laag?
opgraving Sterckwijck 2007
Als de zakken met vondsten terug uit het veld komen, begint een veel langere periode van wassen, aan elkaar passen en plakken (van aardewerkscherven bijvoorbeeld), bestuderen, vergelijken met andere vondsten en dateren. Dit wordt uitwerken genoemd. Voor het dateren worden specialistische methoden gebruikt, bijvoorbeeld door naar de jaarringen in hout te kijken. Maar ook de vorm en versiering van aardewerk geven informatie over hoe oud iets is. Alle gegevens over alle vondsten worden met elkaar vergeleken en zo wordt het verhaal over een stukje geschiedenis geschreven. De mooiste vondsten komen na de uitwerking misschien in een museum terecht, maar heel veel gaat naar het depot, een grote opslagplaats.
dit moet nog een hele urn worden(2007 Sterckwijck)
Tegenwoordig wordt geprobeerd niet alles wat in de bodem zit zomaar op te graven, omdat er voor de archeologen van de toekomst natuurlijk ook nog iets over moet blijven. Dat is lastig, omdat er in Nederland veel huizen gebouwd worden en wegen en spoorlijnen aangelegd. Daarbij bestaat de kans dat de archeologische vondsten verloren gaan. Daarom zijn veel archeologen betrokken bij de inrichting van ons land, zodat ze ervoor kunnen zorgen dat in een nieuwe woonwijk bijvoorbeeld het voetbalterreintje over de archeologische sporen wordt aangelegd. Voor een voetbalterrein hoeft immers niet diep gegraven te worden en dan blijft wat er onder zit bewaard. Natuurlijk moet je daarvoor wel weer goed weten wat waar zou kunnen zitten; daarvoor zijn die grondboringen en vondsten van amateur-archeologen weer van belang.
Opleiding
Archeologie studeren doe je aan een universiteit. Je moet dus een VWO-vooropleiding hebben. Aan de Hogeschool van Amsterdam kun je wel opgeleid worden tot archeologisch veldtechnicus, dat houdt in dat je verantwoordelijk bent voor alle technische zaken bij de opgraving. Kijk voor meer informatie op de website van de Stichting voor de Nederlandse Archeologie .
Om archeoloog te worden is het belangrijk dat je belangstelling hebt voor hoe mensen vroeger dingen deden en waarom. Je moet ook geduldig zijn en doorzettingsvermogen hebben, tijdens de studie krijg je relatief veel theorie en weinig praktijk. Soms moet je je door grote hoeveelheden vuursteentjes of scherven heen worstelen; topvondsten worden niet iedere dag gedaan. Binnen het vakgebied zijn allerlei mensen nodig; ook als fotograaf, geoloog of bioloog kun je in de archeologie aan de slag.
Tenslotte kun je ook gewoon voor je plezier met archeologie bezig zijn. Als je tussen de 9 en 26 jaar bent, kun je lid worden van de Nederlandse Jeugdbond voor Geschiedenis, die allerlei leuke activiteiten op het gebied van geschiedenis en archeologie organiseert .
Bewerking Dick Reijnen.
Voor de jeugd is er genoeg informatie op: Kinderpleinen
ENKELE VOORBEELDEN: jagers en verzamelaars, de eerste boeren, bronstijd
Op deze site kun je veel filmpjes bekijken: Archeos
De site voor archelogie is ook: RACM
Veel info op de volgende site: http://archeologie.startpagina.nl/
Een voorbeeld:
De Universiteit van Leiden:
Postadres:
Postbus 9515, 2300 RA Leiden
Bezoekadres:
Reuvensplaats 3 en 4, 2311 BE Leiden
Informatie:
Onderwijssecretariaat gebouw 1176, kamer: 014
tel. 071 527 2411, fax 071 527 2429
Onderwijscoordinator gebouw 1176, kamer 007
tel. 071 527 2384 (ma, di en do)
Taakgebied
Doel van het onderwijs in de archeologie is de opleiding tot zelfstandig wetenschappelijk onderzoeker. Daarom is naast theoretische kennis ook praktische vaardigheid nodig. De studie archeologie kent één propedeuse. Het studieprogramma is zodanig ingericht dat studenten na drie jaar hun Bachelor-titel en na nog een jaar hun Master-titel kunnen behalen.De gekozen afstudeervariant kan leiden tot specialisatie. Deze kan gericht zijn op een specifiek cultuurgebied, een materiaalgroep of een periode; een combinatie van verschillende thema’s is eveneens mogelijk.
Voorbeelden van regio-gebonden studierichtingen zijn de archeologie van Noordwest-Europa (met nadruk op Nederland), de Griekse en Romeinse wereld, het Nabije Oosten, Indiaans Amerika en Zuidoost-Azië. Bij een keuze van een regio-gebonden afstudeerrichting zal de student zich vaak een "vreemde" taal moeten eigen maken. De materiaalgebonden afstudeervariant richt zich op vuursteen, aardewerk, botanische of zoxf6logische resten. Wat de specialisatie in perioden betreft, kan men in Leiden de archeologie kiezen van de eerste mensen tot die van de oorspronkelijke bewoners van Indiaans Amerika. Hiernaast is er de laatste jaren grote aandacht voor computertoepassingen in het onderwijs en onderzoek.
Binnen de Faculteit der Archeologie is het onderwijs voor een belangrijk deel onderzoekgebonden, dit betekent dat studenten in de eindfase van het opleiding actief deelnemen aan onderzoeksprojecten van medewerkers.
Nauw Verbonden Instellingen
Rijksmuseum van Oudheden, Rapenburg 28, 2311 EW Leiden
Rijksmuseum van Volkenkunde, Steenstraat 1, Leiden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten